2007年3月28日 星期三

Confucius, de burgemeester en nog veel meer! (4 oktober)

Confucius, de burgemeester en nog veel meer!

Vorige week donderdag was het Confuciusdag, en lerarendag. Dit heb ik gevierd door om 5.30 's ochtends naar de Confucius tempel te gaan en daar de ceremonie mee te maken. De poorten van de tempel werden geopend om de 'spirit' van Confucius binnen te laten, er werd geofferd en gezongen en gedanst. Maar alles natuurlijk heel erg precies en voorgeschreven en vooral niet uitbundig, want het was natuurlijk Confucianistisch en niet Daoistisch. Het was wel interessant en we kregen ook een blaadje met uitleg, dus dat was wel prima. Er waren allerlei belangrijke mensen waaronder de burgemeester van Taibei, en de vertegenwoordiger van de president (de minister van binnenlandse zaken). Na afloop zijn we in de rij gaan staan om een zakje te krijgen met wijsheid cake ed. Toen we bijna aan de beurt waren en dus dicht bij het podium stonden, was de burgemeester net klaar meet een foto sessie, en wat gebeurd er: hij spreekt mij aan! Hij vroeg waar ik vandaan kwam. En toen zei hij zoiets van welkom in ons land ofzo. Dus ik heb fijn de hand geschud van de burgemeester, dus dat was ook wel weer leuk. Daarna hadden we gewoon les en hebben we de juf een kadootje gegeven, voor lerarendag.

Verder zij de clubs aan het beginnen. Ik ben inmiddels twee keer naar de guoshu club geweest. Het is erg leuk en ik heb besloten daar te gaan trainen. Ik zal er binnenkort meer over vertellen, voor de HY'ers onder de lezers.

M'n andere club is ook erg cool: gedichten zingen! Net de eerste bijeenkomst gehad. M'n kamergenoten vinden het echter wat minder leuk.....

Het weekend heb ik met Maaike en Bart doorgebracht in Hualien, dat bekend staat voor de mooie omgeving. Vlakbij Hualien ligt nl. De Taroko Gorge, echt een mooi gebied. We hebben daar gewandeld. Zondag hebben we langs de kust gefietst. Verder heb ik genoten van twee nachtjes in een heerlijk twee persoonsoonsbed, en geen kamergenoten. En ook nog een badkamer voor mezelf met een ligbad! Dus dat was een prima weekend.

Verder moet er natuurlijk ook flink gestudeerd worden. We zijn nu al bijna weer door het eerste boek heen, maar alles gaat nog prima. Met al die clubs erbij heb ik ook genoeg gelegenheid mijn nieuwe vaardigheden te oefenen.

M&B zitten inmiddels in Hong Kong, vanmiddag zijn ze vertrokken.

De groetjes maar weer!

沒有留言: