2007年3月28日 星期三

optocht

Wow, Taiwan is echt cool! Vanochtend toen ik terugkwam van m'n zaterdagochtendbrunch bij Subway, hoorde ik leeuwendans muziek. Soji wilde terug naar de kamer maar ik ben gaan kijken waar het vandaan kwam. Ben aan de achterkant het terrein van Shida afgegaan en heb het geluid (trommels, vuurwerk en een soort gekrijs) gevolgd. Uiteindelijk vond ik waar het vandaan kwam: een soort optocht met van alles en nog wat. Vooran de stoet waren grote trommels en leeuwendansers, daarachter volgden 3 meter hoge poppen (goden ofzo, het waren mannen in pakken), zij zagen er best wel indrukwekkend (eng) uit. Achter hen liepen er mannetje die dingen droegen, een soort goden op draagbaren, dit werd allemaal door elkaar geschud, daarachter een groep vrouwen in gele pakken, en op het eind was een muziekwagen met een zangeres erin (paste niet helmaal in het geheel, mijns inziens, maar ik ben dan ook een gekke buitenlander natuurlijk). Erachteraan liepen mensen wierook te branden. De stoet kwam bij een soort klein tempelje aan, daar stond een oude man met ontbloot bovenlichaam. Hij voerde, in trance, een dans uit met zwaard. Daarbij sloeg hij zichzelf
(bewust) met het zwaard, dus het werd steeds bloediger. Toen kwamen al die mensen en dingen uit de stoet omstebeurt op het tempeltje afgerend, om op het laatste moment af te slaan. De oudste vrouw van de groep vrouwen maakte ook een soort bagua achtige dans richting het tempeltje en die man. Toen ging de stoet snel verder, de andere kant op. Bij het tempeltje kreeg de oude man papieren waar hij karakters op schreef.Ik ben daarna snel weer de stoet achterna gegaa. Vanaf dat moment leek het meer op zoiets wat we doen met chinees nieuwjaar, langs de winkels en restaurants. Die hadden buiten offertafels staan en daar werd dan voor geleeuwendanst etc. Het was een zeer indrukwekkend geheel, met al die keiharde geluiden, dat getrommel en al die verschillende dingen die gebeurden! Ik had helaas geen camara bij me, wel m'n telefoon, daar heb ik een paar foto's mee gemaakt, die zal ik proberen hierop te zettten. Wat het precies voor ceremonie was is me helaas niet duidelijk. De persoon die ik het vroeg kwam niet veel verder dan iets met ' chinese spoken' .

Komende week ga ik ook meedoen in de Confucius ceremonie, bij de Confucius tempel. Dat belooft dus ook weer wat te worden. Het is wel om 5.30 AM! En daarna moet ik gewoon naar school.

Verder is Maaike ook in het land. Zo, ma en di hebben we vanalles gedaan, zoals naar het theehuis, naar de longshan tempel, naar Danshui en naar de top van de 101. Dat is trouwens ook wel erg gaaf. Met de snelste lift ter wereld, naar de top van het hoogste gebouw ter wereld! Het uitzicht is ook echt fantastisch.

Kortom, ik vermaak me nog prima hier in Taipei,

Groetjes,

Boukje

沒有留言: